Functie van de digitale audiokabel (eenvoudige uitleg)
Digitaal wil enkel zeggen dat het “analoge” signaal digitale informatie bevat. De frequenties die gebruikt worden liggen hoger dan die van gewone analoge signalen. Een digitale kabel moet “duidelijk” het verschil tussen iets (één) en niets (nul) kunnen doorgeven. Zolang de eventuele storing lager is dan het iets (één), dan kan die één worden gelezen. Vandaar dat analoge ruis geen deel uitmaakt van de daadwerkelijke informatie. Krijgt een digitale kabel storing op dezelfde frequentie als de informatie, dan zal er pas verlies optreden. Een extra goede afscherming is daarom noodzakelijk. Dit is geldig voor de elektrische kabels.

Optische kabels geven dezelfde informatie door. Hier is een stroompiek (één) vervangen door een lichtflits (noem het even zo). Alles ertussen (geen licht) zijn nullen. Bij optische kabels is er geen sprak van elektrische storing. Dat is onmogelijk. Wel moet de lichtgeleider niet troebel zijn. Licht moet nu eenmaal zo goed mogelijk doorkomen. Die geleider samen met een goed sluitende plug zijn de belangrijkste kwaliteitsaspecten van een optische kabel. Vooral als de lengte toeneemt.

Tijd is informatie
Om te weten of er meerdere enen of nullen achter elkaar staan is er een afspraak gemaakt in tijd. Dit is de samplingfrequentie samen met het aantal gebruikte bits. Op een cd (compact disk) is dat 44.100 keer per seconde (per kanaal). Per deel worden er 16 bits gebruikt om dat ene deel te beschrijven (16 enen en nullen). In stereo is dat het dubbele. Dus 44.100 x 16 x 2 = 1.411.200 bits per seconde (bps) = 1,411 kilo bit per seconde (kbps). Elke seconde is dan opgedeeld in 1.411.200 delen. Als het dus voor 3 van die delen stil is, dan zijn dat 3 nullen. Is er 3 van die delen stroom (of licht) dan zijn het 3 enen. Vandaar dat er zo vaak gesproken wordt over de kwaliteit van de klok. Is de klok niet exact, dat valt informatie buiten de afgesproken tijd. Dat geeft digitale ruis, wat meer klinkt als zacht geknetter.

Inakustik – de kwaliteit
Bij elektrisch geleidende kabels zijn goede geleiding en afscherming de twee belangrijke aspecten. Bij een optische kabel is het de lichtdoorlaatbaarheid van de lichtgeleider en het goed aansluiten van de plug. Beide kabels moeten mechanisch sterk genoeg zijn om niet te breken, maar dat lijkt ons logisch.

Het uiterlijk is het gevolg van de noodzakelijk mechanische versteviging. Door deze meteen een herkenbaar design te geven is de gradatie van de kabel herkenbaar. Dat in tegenstelling tot veel andere fabrikanten die de kabels fraai uitvoeren om kwaliteit te suggereren en daarmee onterecht een hogere prijs vragen. Bij Inakustik is een kostbare kabel zowel intern als extern verantwoord.

XLR 110 Ohm AES/EBU
Voor de professionele gebruiker zij er ook XLR versies van de digitale kabels. Reference en Excellence. Kijk hiervoor op de prijslijst bij “Audiokabels digitaal – (elektrisch)”.

Reference – 6 sterren
Zeer degelijk vervaardigd en getest op de hoogste samplingfrequenties. Het signaalverlies is nul. Optisch uitgerust met in metingen geselecteerde nylon geleider.

Excellence – 5 sterren
Excellence staat voor high end specificaties voor bovengemiddelde apparatuur.

Premium – 4 sterren
Degelijk vervaardigd en getest op de hoogste samplingfrequenties. Het signaalverlies is ver onder het toelaatbare. Optisch uitgerust met nylon geleider.

Star – 3 sterren
De betaalbare kabel. Geschikt voor samplingfrequenties tot 48 kHz (PCM,DD,DTS). Optisch uitgerust met plastic geleider.