Van mono naar Atmos (zeer eenvoudige beschrijving!)
Passionele filmliefhebbers creëren al vanaf het begin van de film hun eigen bioscoop. De projectie heeft jarenlang de voornaamste plek ingenomen. Tot de eind jaren zeventig was de aandacht voor het geluid in die persoonlijke ruimte beperkt. Van mono naar stereo was een logische stap, maar pas na de introductie van 4 kanalen kwam het geluid in de thuisbioscoop op een nieuw niveau. Het gebruikte “Dolby Stereo” systeem bevat 2 extra kanalen (center/surround) “verborgen” in de stereo sporen. De verwarrende naam Dolby Stereo betekent dus dat er “Dolby” in het stereo zit. Met een analoge decoder kan je die twee extra kanalen uit het stereo filteren. Al snel veranderde de naam naar Dolby Surround, wat logischer klinkt. Verdere ontwikkeling kwam in de vorm van Dolby Pro Logic waarbij er (bij versie 2) twee surround kanalen kwamen en een subwoofer kanaal.

Na de digitalisering kwam Dolby Digital. Je zou het de digitale variant van Dolby Pro Logic kunnen noemen. De kanalen worden nu niet meer uit het stereo gehaald, maar zijn los van elkaar. Er is geen analoge lekkage meer en alles klinkt daardoor zuiverder. Tot aan Atmos is er slechts een uitbreiding aan kanalen (naar 7.1) en de compressie komt ook de vervallen met Dolby True HD. Op te merken is dat de concurrent DTS minder compressie gebruikte. Daarmee de favoriet voor velen. Nu compressie geen rol meer speelt is het open voor debat.

Met Dolby Atmos staan kanalen niet meer vast. Het geluidsbeeld is meer een speelveld geworden, waarbij de processor het geluid kan “plaatsen”. Zo kan iedere ruimte, na een meting met de microfoon, ongeveer hetzelfde geluidsbeeld weergeven. De luidsprekers werken als een team om de plaatsing van geluid te realiseren. Welke luidsprekers per geluid meewerken ligt aan de gemeten ruimte.

Krachtbron voor beleving
Juist nu moet een decoder hard werken om alle geluidsobjecten accuraat te plaatsen. De meting van de ruimte is daarmee belangrijker dan ooit. Daar komt de Focal Astral om de hoek kijken. De Astral maakt gebruik van het Dirac Live® systeem om alle aangesloten kanalen te kalibreren. Geluidscurve en fase werken zo optimaal om de luidsprekers te laten “verdwijnen” in de ruimte. De nodige dynamische energie komt uit 3 aparte voedingen per cluster van 4 kanalen. Zo is de stroomreserve altijd aanwezig. Tevens is er flexibiliteit in de toewijzing van de luidsprekeruitgangen. De 12 versterkte kanalen kunnen ook selectief toegewezen worden voor bi-amping. Daarnaast zijn er 4 lijnuitgangen die actieve luidsprekers (en subwoofers) kunnen aansturen. In totaal zijn er dus 16 kanalen te verdelen. Genoeg om een krachtige setup te maken.

Meer dan surround
Het gebruik van de Astral 16 bevat meer dan surround alleen. Door het kunnen configureren van zones is de Astral (in geheel of deels) inzetbaar als multiroom systeem. Het kan daarmee deel uitmaken van een “Home Automation” oplossing waarbij er compatibiliteit is met Crestron, Control4, Savant en RTI home automation. Natuurlijk zal de specialist dit aspect beter kunnen belichten.

Ja, er is een App
Een begeleidende iOS iPad App ontbreekt niet. Zo kunnen o.a. gemaakte setups makkelijk als preset worden opgeroepen. Zoveel als nodig, dus flexibiliteit genoeg. Tevens zal de Astral updates kunnen ontvangen om altijd bij te blijven met de laatste modificaties.

Beeldverwerking
Het zal geen verrassing zijn dat de beeldverwerking gewoon ‘up to date’ is. HDR10, HLG, 4:4:4, 4K60 zijn enkele noemers.

Kijk voor meer specificaties naar de specificatie-sheet (bij downloads).

Weblinks

Downloads


↓ korte introductie ↓